بسم الرحمن الرحیم- حضرت استاد دینانی رحمت الله علیه- فرمودند- فرهنگ رانمیشود مهندسی کرد- مهندسی برای مسائل مادی است وفرنگ یک امر غیر مادی است امرظاهری نیست امر باطنی است وامر باطنی بید روپیکر است روبه سمت بی کرانه ای است نهایت ان شناخت الهی است-این مطلب دقیق است عمر جهان کوتاه است بینهایت سال دربهشت انسان باشد انسانها رانمیشناسد یعنی نمیتواند بقول ایشان مهندسی انهارامشخص کند درتحقیقات غرب به همین نتجه رسیدند البته ایننتجه که نمیشود مهندسی نیست بلکه معتقدهستند کارسختی است ولی یکروز طبقه بندی انسانها بدست خواهد امد ولی به این زودی ها نیست ولی ده حدیث براسا بیانات مرجوم استادمعززوعزیز حضرت ایت الله زبرجد رحمت الله علیه همین بی کرانه بودند انسان را بیان کرده است وباالهام از حضرت حجت اسلام کاظمی رحمت الله کهدرتفسیر ارتباط پیدا کنید درحدیت است با ائمه اطهار علیهم السلام وامام غایب علیه وخداوندمنان زیرا خداوند منان وچهارده معصوم انسان شناس هستند والهامات خاص رابرای ارائه میدهند ولی علم وقتیکه میخواهد تحقیق کند مجبور است تجربیات خودرا طبقه بندی کند ویابقولی جدولی وخطی وغیره انها بصورت ساده وفورمولی دربیاورد مثلا تحقیقت میکند کهانسان دریادگیری 52 گروه هستند ولی درتحقیقات گروه 53کشف میشود دوبارع طبقه بندی جدید میکند بعداز مدتی گروه 54 بدست می اید اگر انسان درنابغه ها دقت میکندجناب حضرت فردوسی رحمت الله یک انسان شناس است همه انسان شناس ها به این نتجه رسیدند نصایح باید باخصوصیات انسان هماهنگ باشد ومعایب انسان زابخوبی رشون کند وطی یک داستان باشد نکات خاصی راندیده است که جناب اقای شکسپیر دیده است انسانی که طاغوت شد فقط خودراقبول دارد لذا درجلسات ایده ها یکسی رادخالت نمیدهد وبیشتر کنار اینه است وخود رادراینه میبیند ودیگر مسائل- لذا مطالعت زیاد میخواهد که انسان به جامعیت برسد کاری که تصور میشود یک فرد وحتی جمع زیاد به این سادگی به ان نرسند- واین جمله امام راحلرحمت الله فرمودندکه ریشه حدیثی دارد هرکس درسریک سفر مملو از غذا است وهرچه دوست دارد وبه اندازه ایمیخواهداز ان بهرمند میشود ونکته این است برای هرفردشرایطی فراهم شودکه بدنبال کشف حقایق باشد وانهاراتجربه کند وتعلیم دهد تادرک وفهم خودرا افزایش دهد